De handel met de landen rond de Oostzee werd vanaf de Late Middeleeuwen gedreven door kooplieden uit Amsterdam en was de voornaamste bron van de welvaart. De stad kon zich ontwikkelen tot het economische centrum van Holland en de stapelplaats van Europa met name voor bulkgoederen zoals graan en hout.
Indië eindelijk mogelijk én lonend voor de Nederlandse handel in vooral specerijen, scheepsbouw en scheepvaart . Het kapitaal dat men met de Oostzeevaart had verdiend werd deels geïnvesteerd in het ontwikkelen van de scheepvaart naar Oost-Indië en legde de basis voor de Gouden Eeuw. Tijdelijk opgerichte, succesvolle (voor)compagnieën verdienden goed, door veel concurrentie en dalende prijzen werd het echter steeds minder rendabel om de schepen te exploiteren. Door economische motieven werd 1602 de V.O.C. opgericht, het begin van de Gouden Eeuw.
zal de Zeeuwse staatsman Johan de Brune (de Oude, 1588-1658) gedacht hebben tijdens de oprichting van de V.O.C.
's-werelds grootste, tevens veiligste Beroeps Zeilvaart én het behoud van vaargebieden tot onze doelstellingen; dit onderschrijven wij regelmatig bij gemeentelijke, nationale en Europese overheidsinstellingen. Met het gebruik van social media en op een aantal externe websites kunnen wij de vloot digitaal actueel houden voor het publiek en belangstellenden in binnen- en buitenland. Met presentaties en deelname aan beurzen bereiken wij het publiek om reizen te boeken aan boord van de Nederlandse Beroeps Zeilvaart voor een “live changing experience”
|
|||